De gemeente Amsterdam werkt samen met apps als Google Maps en Waze. Data over wegafsluitingen die de gemeente levert, komt terecht in de apps. Andersom stroomt data uit de apps naar de verkeerscentrale die de stad in beeld heeft. Een gratis samenwerking, gebaseerd op het idee dat zowel de gemeente als de apps er beter van worden. Vincent Lau, expert adviseur verkeerstactiek van Amsterdam, ziet drie grote voordelen (en een uitdaging).
Als er iets fout gaat, trekken ze de stekker uit de samenwerking.
Snelle en afgesproken verwerking in Google Maps
“Als er een tunnel dicht moet in de stad, staat dat binnen 5 minuten in Maps”, zegt Lau. Het is een sterk wapen in het verkeersmanagement. “We hebben duidelijke procesafspraken met Google voor wat betreft het verwerken van wijzigingen. Die waren er eerder niet.” De winst is groot. “Als aanpassingen niet goed in Maps staan, is dat enorm disruptief voor het verkeer.”
Een slimmere verkeerscentrale
De Amsterdamse verkeerscentrale wordt door de samenwerking steeds slimmer. Data uit Waze en Google komt binnen in de centrale en is te zien op de kaarten van de verkeersleiding. Ze zien verwachte files maar ook incidenten en de onverwachte verkeerssituaties. “Via iconen op het scherm, gebaseerd op data, zien verkeersleiders sneller waar ze naar moeten kijken.”
We werken straks sneller en efficiënter dan nu.
Beter beeld op de weg
Verspreid over Amsterdam staan verkeerscamera’s waarmee de centrale zicht heeft op de weg. “Dat zijn te veel camera’s om allemaal tegelijkertijd in de gaten te houden”, zegt Lau. “Begin 2020 koppelen we de data van Google en Waze aan geofences. Dat wil zeggen dat we incidenten automatisch koppelen aan de camera die op die plek in de stad staat. Zo ziet de verkeersleider in de centrale meteen wat er daar aan de hand is. Dan nemen de mensen in de centrale ook actie aan de hand van die data. Ze activeren een omleiding, stellen de verkeerslichten anders af, of sturen een ambulance of berger naar het incident. Sneller en efficiënter dan nu.”
Uitdaging: betrouwbaarheid
Het potentieel van deze samenwerking is groot, volgens Lau. “Maar het succes ervan staat of valt met betrouwbare informatie.” Neem de data die Waze levert aan de gemeente. Die is gebaseerd op Waze-gebruikers die zelf melden wanneer ergens een incident plaatsvindt. “Die filteren we zodat we alleen incidenten zien van gebruikers die Waze al langer gebruiken. Data van beginners valt weg.”
“De betrouwbaarheid van onze eigen data, is minstens zo belangrijk. Waze en Google halen elke 5 minuten data op uit onze feeds. In die data verwerken we tunnelafsluitingen en afsluitingen rondom evenementen zodat ze te zien zijn in de apps.” Om dat goed uit te rollen is begonnen met tunnels en evenementen. Later komen daar andere afsluitingen en situaties bij. Stap voor stap. “Want die informatie moet kloppen, als er een verkeerde afsluiting in de data staat, krijgen Google of Waze de schuld. Dan trekken ze de stekker uit de samenwerking. En dat wil ik nu kosten wat kost voorkomen.”
Lees hier hoe Amsterdam omgaat met grote verkeersdrukte rondom evenementen bij de Johan Cruijf Arena.