Het MRA Smart Mobility Festival 2020 (#SMOBfestival2020) komt eraan. Elke week stellen we vijf vragen aan belangrijke spelers uit het veld. Deze week spreken we met Robert Jan Maaskant, Senior beleidsadviseur Strategie en Beleid bij Provincie Flevoland.

Wat is je rol in het festivalprogramma?

‘De provincie Flevoland is een van de opdrachtgevers van het platform en we organiseren een aantal sessies. Ikzelf ga vooral kijken en me laten verrassen door de verschillende sessies en de mensen die op de sessies afkomen. Dat gaat nu natuurlijk wel wat lastiger omdat het online moet, maar een online festival heeft ook voordelen. Het is nu bijvoorbeeld makkelijker snel te schakelen tussen verschillende sessies en het is makkelijker te combineren met ander werk.’

Hoe belangrijk is dit festival voor de regio?

‘Belangrijk. Kennis en ervaring met elkaar delen en zorgen dat daar nieuwe initiatieven uit voortkomen, dat vind ik de rol van dit festival. Nu zoeken allerlei partijen in de regio naar eigen toepassingen voor hun eigen vraagstuk. Ieder op zijn eigen manier. We zouden dat als MRA vaker gezamenlijk moeten doen. Want veel van de vragen die leven in de verschillende gemeentes zijn helemaal niet zo verschillend van elkaar. Het is ook best een risico, dat als de gemeenten niet goed samenwerken hierin er een te groot verschil tussen de koplopers in smart mobility en de rest ontstaat. Iedereen moet op een vergelijkbaar niveau komen.’

Welke sessie wil je zelf volgen?

‘Als ik kijk naar het aanbod wil ik meer sessies volgen dan agenda technisch mogelijk is. Ik denk dat de ‘Maatschappelijke waarde van smart mobility’ een hele belangrijke is. Als je dat goed kunt laten zien voorkom je dat smart mobility een wat vaag containerbegrip wordt. Dat zie ik nu gebeuren. Zolang het een containerbegrip is, zullen veel partijen een afwachtende houding behouden en niet meedoen aan de grote transitie die nodig is smart mobility naar de praktijk te beginnen. En die tijd is wat mij betreft voorbij. Er gaat nog steeds veel financiering naar traditionele infra-projecten, terwijl we weten dat smart mobility en gedragsverandering de toekomst hebben. Als je dat groot wil maken, zal je een groot deel van die middelen ook moeten inzetten op projecten die daarmee te maken hebben.’

Wat is volgens jou een geslaagd initiatief op het gebied van smart mobility?

‘Ik vind de stappen die zijn gezet in het realiseren van een elektrische laadinfrastructuur een mooi voorbeeld van hoe je de markt in staat stelt om smart mobility verder te brengen. Dat is nu zo goed ingeregeld en voordelig dat het vanzelf in aanbestedingen voor gebiedsontwikkeling terechtkomt. De iVRI – verkeerslichten die communiceren met voertuigen en de verkeerscentrale door data te ontvangen en te verzenden – zijn ook een goed voorbeeld. Dat is een mooi herkenbaar instrument met een duidelijk en begrijpelijk doel. Volgens mij moeten we focussen op dit soort projecten om de landelijke aandacht te krijgen, ook vanuit het ministerie. Als je te veel in pilots blijft hangen, raak je uiteindelijk de aandacht kwijt. Dat zou zonde zijn.’

Als we smart mobility niet goed genoeg toepassen, wat is dan het risico voor de metropoolregio?

‘Het almaar aanleggen van nieuwe wegen is eindig. Smart mobility moet daar de oplossing voor zijn. We naderen een kantelpunt en moeten die laatste stap nemen. De overheid mag daarin best een stip op de horizon zetten en zeggen: dit is de manier waarop we het moeten doen. Want bedrijven zijn ook zoekende naar oplossingen voor vervoersvraagstukken en zijn soms ook bang om risicovolle stappen te zetten. De markt kan niet alles zelf uitvinden daar moeten wij bij helpen en koers en richting durven geven. Bijvoorbeeld door te zeggen te helpen bij de eerste aanloopverliezen of ontwikkelkosten. Als we dat niet doen, blijft smart mobility misschien te ver van de praktijk af staan.’

Tijd voor een festival!

Op maandag 16 november begint het Smart Mobility MRA Festival. Over innovatieve oplossingen voor onze opgaven en thema’s in een gebied dat groeit en drukker wordt.

Meer weten?