De Amsterdamse binnenstad staat voor aanzienlijke logistieke uitdagingen. Een op handen zijnde zero-emissiezone die vanaf 2025 wordt ingevoerd en de toenemende bevolkingsgroei maakt de noodzaak voor efficiënte, milieuvriendelijke transportoplossingen urgenter dan ooit. Logistieke dienstverlener City Hub speelt in op de complexiteit van die stadslogistiek en levert als white labelorganisatie een duurzame bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Amsterdam.
Vanaf 2025 voert Amsterdam een zero-emissiezone in voor de binnenstad. Het doel: vervuilende voertuigen weren en zo de CO2-uitstoot verminderen en de luchtkwaliteit verbeteren. Dat betekent dat traditionele bestelbusjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn in de binnenstad. En dat er een verschuiving nodig is naar elektrische en andere uitstootvrije voertuigen. Daarnaast groeit Amsterdam in rap tempo. Telt de bevolking nu nog zo’n 870 duizend inwoners, voor 2040 verwachten we een toename tot meer dan een miljoen. En daarmee neemt ook de vraag naar goederen en diensten toe. Deze groei zet extra druk op de bestaande infrastructuur, te meer omdat er in de historische binnenstad sowieso al niet veel ruimte was voor al dat verkeer.
Kansen voor hubs
En zo ligt het vrachtverkeer dat de stad in en uit moet, steeds meer onder vuur. Restricties en groei zorgen er uiteindelijk voor dat logistieke processen niet meer uitvoerbaar of betaalbaar zullen zijn. De Vervoerregio, de provincie Noord-Holland en de provincie Flevoland publiceerden eind 2023 het rapport Netwerkvisie logistieke hubs*, waarin zij uiteenzetten hoe hubs kunnen bijdragen aan de nodige verduurzaming van de stadslogistiek: Met hubs zorgen we voor ruimte om goederen over te slaan op duurzame transportmiddelen. Hiermee zorgen we ervoor dat de stad op een duurzame manier beleverd kan worden.
Regievoerder met hubfaciliteiten
Een hub is een knooppunt in een logistiek netwerk, waarin goederen van meerdere partijen op- en/of overgeslagen worden voor een gebundeld vervolgtransport. Aan de rand van de stad tekenen zich sinds een aantal jaren steeds meer van dat soort knooppunten af. Plekken waar producten worden gebundeld en emissievrij de stad ingaan. Maar hoe werken dit soort hubs? En in hoeverre bereiden zij zich voor op de steeds complexer wordende stadslogistiek? En hoever reiken hun diensten eigenlijk? We vragen het aan Menno Mevissen – new business development manager bij City Hub: een neutrale white label organisatie die op 6000 m2 in het westelijk havengebied van Amsterdam onderdak biedt aan meerdere logistieke vervoerders. Dit in tegenstelling tot de zogeheten single-user hubs die vaak werken met één huurder en slecht voor één marktsegment. Mevissen: ‘In het kort doen wij het volgende: diverse leveranciers leveren hier hun goederen af. Of het nu koel, vries of ambient (droge) producten zijn, wij slaan ze tijdelijk op en zorgen ervoor dat ze samengevoegd worden met andere goederen en dat ze efficiënt en emissievrij in de stad worden afgeleverd. Dat stadsvervoer doen we met een partnernetwerk van stadskoeriers die werken met elektrische auto’s en busjes, elektrische boten en vrachtwagens. En we werken met cargobikes voor kleine pakketten. Zo bundelen we zoveel mogelijk leveringen voor diverse sectoren. En dat biedt ons de mogelijkheid om met zo weinig mogelijk wagens zo vol mogelijk de stad in te gaan. Daarbij maken we gebruik van onze eigen geavanceerde softwaretechnologie voor nauwkeurige planningen en veilige en efficiënte routes. Ook maken we de bespaarde kilometers en CO2-reductie inzichtelijk met die software.’
Koel- en vriescellen
City Hub werkt voornamelijk voor partijen die goederen leveren aan klein tot middelgrote retailers, horeca en bedrijfs(verzamel)panden. Grote retailers rijden vaak al met volle wagens de stad in. ‘Dan zijn wij natuurlijk niet nodig’, aldus Mevissen. Leveringen bestaande uit een paar pallets rolcontainers en dozen zijn geschikt om te bundelen en met één wagen de stad in te vervoeren. Mevissen: ‘Wat ‘s ochtends voor 7:00 uur bij ons binnenkomt, gaat er nog dezelfde dag uit. Bedrijven hebben echter de keuze om spullen tijdelijk bij ons op te slaan om zo het aantal levermomenten in de week omlaag te brengen.’
Landelijke dekking
Die opslag van spullen is City Hub gewend. In 2015 startte het bedrijf in Roermond als voorraadbeheerder van winkels in de Designer Outlet Roermond. Door hun voorraden te outsourcen kregen de winkels meer verkoopruimte waardoor zij hun omzet zagen stijgen. City Hub vulde op afspraak de voorraad aan in de winkels. Mevissen: ‘Inmiddels zijn we zeven vestigingen verder en hebben we een landelijke dekking. En het businessmodel van voorraadbeheer is uitgebreid met slim bundelen van verschillende zendingen en geavanceerde routeplanning om zo ook efficiënt stadsvervoer aan te kunnen bieden.’
Samen met partners
Voor al die activiteiten werkt City Hub graag samen met partners. Voor vervoer in en uit de stad, maar ook met andere hubs. ‘Dat kan ook een verhuisbedrijf zijn met elektrische wagens en opslagruimte’, legt Mevissen uit. ‘Als zo’n bedrijf aan de andere kant van de stad ligt, en daarmee onze reikwijdte vergroot, kunnen we prima samenwerken. Ook werken we met verschillende bedrijven onder één dak waardoor we op al onze hubs elke m2 meter optimaal benutten. Zo vinden hier ‘s ochtends business-to-business leveringen plaats en ‘s middags business-to-consumer. Meestal zijn die stromen gescheiden waardoor je met zo’n dubbele bezetting veel ruimtevoordeel creëert. En dat is weer gunstig voor de huidige woningopgaaf, die zich inmiddels ook aan de stadsrand aandient.”
Lagere transportkosten
Met dit soort innovatieve oplossingen kan City Hub dan ook dé oplossing zijn voor veel leveranciers die nu nog met een dieselbusje de stad in rijden om zelf hun waar af te leveren. Want een elektrische bus is tenslotte niet voor iedereen financieel haalbaar. Bedrijven profiteren van lagere transportkosten door de efficiënte routes en de bundeling van leveringen die City Hub biedt.
Autoluwe zones
De verwachtte groei in 2025 ziet Mevissen dan ook met belangstelling tegemoet. ‘We hebben hier in Amsterdam 6000 m2 tot onze beschikking en samen met onze partners voldoende vervoerscapaciteit. Tel daar onze geavanceerde software bij op waarmee we nauwkeurige planningen en routes kunnen maken, en je kunt stellen dat wij klaar zijn voor de toekomst.’ Naast de zero-emissiezones verwacht Mevissen bovendien dat grote steden op niet al te lange termijn ook autoluwe zones gaat invoeren. ‘Ook bij zo’n nieuwe restrictie kunnen hubs prima uitkomst bieden. Met kleinere, wendbare voertuigen dragen we dan bij aan minder uitstoot en minder geluid. En daarmee dragen we dan bij aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Amsterdam.’
*Heb je interesse in het rapport Netwerkvisie logistieke hubs? Neem dan contact op met onze thematrekker Slimme en schone logistiek Ton Geuzendam