Op bepaalde plekken in Noord-Holland en Flevoland kan het behoorlijk druk zijn. Denk aan toeristische trekpleisters, recreatiegebieden, winkelcentra en het strand. De twee provincies zoeken met de gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam naar innovatieve oplossingen om het aantal bezoekers te kunnen voorspellen, om ze vervolgens met gerichte acties te spreiden in tijd, route en vervoersmiddel. Het strand van Zandvoort is hiervoor een perfecte testlocatie. De testen hier zijn inmiddels afgerond. Conclusie: de techniek werkt! De geleerde lessen worden later dit jaar meegenomen bij de tweede testronde in de Kalverstraat in Amsterdam.
Dagje Zandvoort op een zonnige dag
Het weer tijdens de zomermaanden viel best tegen. Dus als het dan een dag mooi weer is, denken we natuurlijk meteen aan een dagje strand. Vandaag wordt het Zandvoort. Om te ontdekken wat de beste manier van reizen is, kijk je op je routeplanner en op de 9292-app. Je besluit om in de middag met de auto te gaan, maar dan geeft de routeplanner een melding dat het druk wordt en het in de ochtend rustiger is. Dat is handig, want je hoeft dan dus niet ’s middags in de file te staan om bij het strand te komen. Ook in de aanloop naar en tijdens de Spartan Race begin oktober werden mensen geïnformeerd over drukte op het strand. Zo toonde Instagram een korte video van de gemeente Zandvoort met het advies om met het openbaar vervoer te komen. Vervolgens kregen bezoekers op de dag zelf nog tips.
De techniek achter de oplossing werkt
Het voorspellen van de drukte van en naar het strand gebeurde op basis van verschillende databronnen, zoals weer-, OV- en gps-informatie. Op basis daarvan kreeg de gemeente Zandvoort een voorspelling en advies over de drukte. De gemeente kon zo haar personeelsplanning aanpassen en een communicatiestrategie bepalen. Vervolgens werden de bezoekers via social media en reisplanners geïnformeerd over de drukte. Zij kregen het advies om te reizen op een ander tijdstip, via een andere route of met een ander vervoersmiddel. We kunnen concluderen dat de drukte redelijk goed te voorspellen was; in de uitvoering zien we ruimte voor verbetering.
Geleerde lessen toepassen bij volgende proef Kalverstraat
Door verschillende factoren was het niet goed mogelijk om te beoordelen of mensen de adviezen ook echt hebben opgevolgd. Er waren minder testdagen door het tegenvallende weer en sensoren in de weg, die het verkeer tellen, waren niet aanwezig. Sensoren leveren het meeste inzicht op als je wilt bepalen of de oplossing echt werkt en zijn belangrijk voor de evaluatie. Dit wordt verder onderzocht tijdens de proef in de Kalverstraat in november. Ook wordt dan gekeken naar het verbeteren van de meldingen richting bezoekers, zodat zij ook daadwerkelijk een andere keuze maken die tot minder drukte leidt. In Zandvoort was de uitdaging vooral het spreiden van autoverkeer op de weinige toegangswegen. Zo is voor elke drukke plek de strategie om bezoekers te spreiden anders.
Project Scale Up
Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden werken Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam samen. Het project Scale Up richt zich op het voorspellen van bezoekersstromen om het gedrag van mensen te beïnvloeden en zo piekmomenten te voorkomen. Een bijzondere regionale samenwerking waarbij de normale manier van aanbesteden aan de kant is geschoven en is gezocht naar ketenpartners die samen een totaaloplossing bieden. Met de marktpartijen die het traject in december 2021 met succes hebben doorlopen, sluiten de verschillende gemeentes en overheden uit de Metropool Regio Amsterdam (MRA) een raamovereenkomst. Zo profiteren uiteindelijk alle overheden binnen de MRA van de oplossing om drukte te voorkomen op bepaalde plekken.
Meer weten?
Kijk voor meer informatie over dit project op het Smart Mobility-platform van de MRA. Vragen? Stuur dan een e-mail naar: scaleup@amsterdam.nl.
Ben je benieuwd naar een overzicht van de resultaten van Scale Up in Zandvoort? Download dan hier (Publicaties: Smart Infra) het document met de voorlopige testresultaten en lees hoe je kunt meedoen.
Bekijk hier het VerkeersNet Journaal over Scale Up (29 november 2021)