Rond Schiphol en Royal FloraHolland zit een slimme en veilige transportcorridor; de Connected Transport Corridor Amsterdam Westkant. Vervoerders kunnen efficiënter rijden door data uit te wisselen en die slim te gebruiken met Connected Transport Corridor (CTC)-toepassingen. Denk aan in truck-waarschuwingen bij incidenten, eerder of vaker groen bij slimme verkeerslichten of het ontvangen van informatie over wegwerkzaamheden. Op 29 september is er een netwerkbijeenkomst over deze slimme en veilige transportcorridor.
In de Connected Transport Corridor (CTC) Amsterdam Westkant zijn drie slimme verkeerslichten actief richting de bloemenveiling Royal FloraHolland Aalsmeer. Het vrachtverkeer krijgt dankzij de zogeheten iVRI’s eerder of langer groen op de N201, bij de op- en afritten van de A4, en op de N231, bij de ingang van het veilingterrein. De Fokkerweg rond Schiphol is ook onderdeel van de CTC Amsterdam Westkant. Het bedrijf van Erik Nagel – transportbedrijf R. Nagel – is gevestigd aan de Fokkerweg. De chauffeurs maken dagelijks gebruik van de slimme corridor. “Het is nu nog onderdeel van een proef, waar we graag aan mee wilden werken. In geval van een ‘groene golf’ heb je een betere doorstroming, hoef je niet te remmen en kun je doorrollen. Dit zorgt er in theorie voor dat je sneller op je bestemming bent en minder brandstof gebruikt. En doorstroming zorgt ervoor dat de chauffeur rust ervaart, wat de veiligheid op de weg ten goede komt. Dat maakt het voor ons interessant om aan mee te doen.’
Speciale app
De slimme verkeerslichten communiceren met de voertuigen van aangesloten transportbedrijven via mobiele of ingebouwde applicaties. ‘Onze boardleverancier heeft deze applicatie nog niet ingebouwd, wat betekent dat onze chauffeurs een losse telefoon hebben met de speciale app om de iVRI’s aan te sturen. Dat was even wennen. Toen we twee jaar geleden begonnen hebben we best wat opstartproblemen gehad: de app werkte niet, er waren wat kinderziektes. Volgens de app was het verkeerslicht groen, maar het stond op rood, enzovoort. Ik heb heel veel rondjes gereden om de app te testen, te controleren en fouten door te geven aan de appmakers.’
Enthousiaste chauffeurs
Inmiddels gaat het veel beter, merkt Nagel. ‘Op steeds meer plekken hebben we er voordeel van, vooral buiten de spits. Ik merk dat onze chauffeurs nu enthousiast beginnen te worden. Het voelt minder als wéér een app die ze bij moeten houden, maar meer als een handig hulpmiddel.’ Niet alleen de chauffeurs zijn enthousiast, Nagel ook: ‘Ondertussen denk ik ook na over wat we nog meer voor informatie kunnen toevoegen aan de app. We hebben nu twee elektrische vrachtwagens, in de toekomst worden dat er meer. Het zou top zijn als de app wordt uitgebreid met informatie over de accu, waar je kunt laden, enzovoort. Dat is de toekomst.’
Netwerkbijeenkomst
Dit en meer vertelt Erik Nagel op donderdag 29 september tijdens een netwerkbijeenkomst over de slimme en veilige transportcorridor rond Schiphol en Royal FloraHolland. Kwartiermaker Janneke Nijsing praat je bij over de voordelen van de transportcorridor en onder andere Erik Nagel vertelt over zijn ervaringen. Op de website van Amsterdam Logistics vind je ook meer informatie.
Samenwerking
CTC Amsterdam Westkant is onderdeel van een landelijk netwerk van regionale corridors en is opgezet door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wegbeheerders (Provincie Noord-Holland en gemeenten), vervoerders en logistiek dienstverleners en Amsterdam Logistics. CTC Amsterdam Westkant richt zich met name op een schoon, veilig en betrouwbaar goederenvervoer van en naar de MRA-ports (luchthaven Schiphol, haven van Amsterdam en de Greenport en bloemenveiling).