Een lagedrukbuis waarin goederen vliegensvlug door Nederland, Europa of zelfs wereldwijd worden vervoerd. Hardt Hyperloop heeft met zo’n dertig bedrijven, overheden en netwerkorganisaties afgesproken om in Nederland de haalbaarheid van zo’n hyperloopnetwerk voor Europa te onderzoeken.
Hardt Hyperloop werd in 2017 opgericht door studenten van de TU Delft. Zij wonnen in de Verenigde Staten een prijsvraag van Tesla-ondernemer Elon Musk, waarin zij oplossingen aandroegen om de hyperloop van concept tot realiteit te maken. De studenten droegen daarbij oplossingen aan om het hyperloop-concept tot realiteit te maken en wonnen de prijsvraag. Terug in Nederland konden ze hun ideeën niet loslaten. Ze begonnen daarom met onderzoeken en tests voor de ontwikkeling van een hyperloopnetwerk in Europa.
Vervoeren van goederen
“De hyperloop heeft in potentie twee toepassingen: het vervoeren van mensen en het vervoeren van goederen”, vertelt projectleider van Hardt Hyperloop Rik Roeske. “Het gaat om middellange afstanden van zo’n vierhonderd tot vijfhonderd kilometer. In eerste instantie ligt in Nederland de focus op een cargo-hyperloop, bestemd voor de goederenmarkt. Dat komt goed van pas bij snel vervoer van bijvoorbeeld producten die vers moeten blijven, zoals bloemen, fruit of groenten. Een buitenlandse koper kan op de bloemenveiling straks uren langer bieden, omdat zijn opbrengst binnen mum van tijd op Schiphol is.” Maar ook bijvoorbeeld internetverkopers die beloven een artikel de volgende dag te bezorgen, gaan de vruchten plukken van de hyperloop.
Samenwerken voor succes
Hardt Hyperloop doet onderzoeken naar en tests met de hyperlooptechniek, maar kan dat natuurlijk niet alleen. “Daarom zetten we in op samenwerking met overheden, publieke bedrijven en lobbyverenigingen”, zegt Roeske. “Cargo-Hyperloop Holland, dat we begin 2021 rond kregen, is één van die grote onderzoeken. Hierbij zetten we in op schoon, snel en op tijd goederen op locatie te hebben. We bouwen aan een samenwerkingsverband, waarvan nu 33 partijen deel uitmaken. Dit zijn onder meer de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland, maar ook de Metropoolregio Amsterdam, Amsterdam Logistics, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer.”
Springplank naar rest van Europa
“Dankzij het feit dat onze overheid in de hyperlooptechniek gelooft en subsidies geeft voor onderzoeken en testcentra, kunnen wij dienen als springplank naar Europa en mogelijk zelfs wereldwijd”, zegt Roeske. In Groningen moet binnen enkele jaren een nieuw testcentrum staan. Daar kunnen over een afstand van 2,6 kilometer technische aspecten (hoge snelheid, lagedruk, wisseltechniek) worden getest. Op het gebied van wisseltechnologie bereikte Hardt Hyperloop in 2019 al een mijlpaal door hier patent op te krijgen. “Wij hebben een wisseltechnologie ontwikkeld waarmee de hyperloop op topsnelheid van baan kan wisselen. Daarmee zou je een netwerk, als een soort snelweg, kunnen bouwen waarbij je het vervoer dat door de buis gaat ook kunt splitsen. Het zijn kleine, maar belangrijke stapjes op weg naar een hyperloop voor heel Europa.”
Hyperloop Development Program
Het Cargo-Hyperloop Holland-convenant en de bouw van het testcentrum in Groningen zijn onderdeel van het Hyperloop Development Program. Dat is een publiek-privaat samenwerkingsverband (met onder andere ministeries) dat zich richt op de ontwikkeling van de hyperloop als snelle, emissievrije vervoersoplossing (zonder CO2-uitstoot) die voor klimaatverandering en economische groei kan zorgen.
Kijk hier voor meer informatie over de Hyperloop.
Meer weten over het gebruik van de Hyperloop in de transportsector? Neem contact op met Ton Geuzendam.
Lees ook dit interview met thematrekker Ton Geuzendam over de hyperloop.