Klant in Amsterdam bezoeken? Dat kan zomaar tot filerijden en parkeerproblemen leiden. En heeft je bus een oudere verbrandingsmotor, dan mag je zelfs de stad deels niet meer in vanwege de zero-emissiezone. Binnenkort kun je dit allemaal voorkomen met Park + Switch: een overstapplek in de Piet Heingarage waar je gereedschap en materialen kunt overzetten in een elektrisch deelvoertuig. Daarmee kan je zonder oponthoud naar je plaats van bestemming. En zetten we als stad weer een stap in de richting van uitstootvrije mobiliteit.

Elke dag rijden er ongeveer 12.000 bestelbusjes via de A10 de stad in. Ongeveer 15 procent daarvan komt van service logistieke bedrijven. Denk aan monteurs, elektriciens, schilders en loodgieters. Om te voorkomen dat al die (vaak diesel)bussen de stad in rijden, opent wethouder Melanie van der Horst binnenkort de eerste Park + Switch (P+S) in de Piet Heingarage. Daar kunnen mkb-ondernemers en -personeel vanaf dat moment hun bestelbus parkeren en van voertuig switchen. Van een diesel in een licht elektrisch vrachtvoertuig (LEV) dat makkelijker de stad in kan en daarmee de stad leefbaar houdt.

Bakfietsen, scooters en Birò’s

In eerste instantie zijn er bakfietsen, scooters en Birò’s (citycars). In, aan en op deze voertuigen is ruimte gecreëerd voor gereedschap en ander materiaal. In de loop van dit jaar wordt dat assortiment uitgebreid met LEV’s met een grotere vrachtcapaciteit. Bij zo’n grotere capaciteit moet je denken aan scooters en brommobielen met extra laadruimte achterop. Voor als je extra gereedschap nodig hebt. Een elektrische vrachtfiets of scooter mag op de stoep staan, alleen een Birò moet in een parkeervak. Hiervoor zijn echter stadsbrede parkeervergunning geregeld, zodat je geen hoge parkeerkosten hoeft te betalen.

Pilot als onderdeel van Europees project

Dit initiatief van de Gemeente Amsterdam werd afgelopen jaar geïntroduceerd als Klushub. ‘Maar omdat dit wat onprofessioneel klinkt, hebben we de naam veranderd in Park + Switch, een verwijzing naar Park + Ride’, zegt Frank Ebbink, projectmanager bij de Gemeente Amsterdam. Hij legt uit dat P+S een pilot is die onderdeel uitmaakt van het Europees project Interreg Northsea MoLo-Hubs waaraan de gemeente verbonden is. Ebbink: ‘Wij stellen parkeerplekken in de garage ter beschikking, maar verder laten we de organisatie en exploitatie over aan marktpartijen, die zich bij ons hebben gemeld, namelijk Mobian en Mego Mobility.’

3 abonnementen

Wie gebruik wil maken van deze faciliteit, kan zich eenvoudig aanmelden in de app van Mobian. Ebbink: ‘In die app reserveer je een parkeerplek voor je bestelbus en kies je een deelvoertuig. Er zijn verschillende abonnementen beschikbaar: een fixed voor vaste voertuigen op een vast moment in de week, een flexibel waarbij je een voertuig krijgt dat op dat moment beschikbaar is, en een day to day, voor als je zo nu en dan van P+S gebruik wilt maken. Via deze app krijgen deelnemers de factuur. Het bedrag bestaat uit parkeerkosten volgens het gebruikelijke parkeertarief in de Piet Heingarage en het gebruik van de LEV’s .’

Subsidie

Klinkt als een mooi initiatief waarbij zowel de monteurs, elektriciens, schilders en loodgieters gebaat zijn, als de stad zelf. Toch merkt Ebbink hier en daar weerstand vanuit de markt: ‘Diverse bedrijven zeggen dat ze de volledige inhoud van hun bus nodig hebben voor hun werk. Maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Voor het installeren van bijvoorbeeld een keuken, kunnen keukendelen een dag eerder bij de klant worden geleverd en rijdt de monteur er met een LEV achteraan. Een ander voorbeeld is een particulier die met de aannemer van een verbouwing in het centrum heeft afgesproken dat hij via de hub werkt.’ Ook merkt Ebbink nog op dat je met het gebruik van LEV’s ook mensen zonder rijbewijs kunt aannemen. Om ondernemers te stimuleren P+S te proberen, stelt de Gemeente Amsterdam een subsidie beschikbaar. Ebbink: ‘Daarvan kun je bijvoorbeeld de kosten voor de huur van de LEV van betalen. Parkeerkosten zijn niet gesubsidieerd.’

Als de pilot slaagt zal de gemeente op termijn meer ruimte beschikbaar stellen in de stad. Mobian werkt ondertussen al aan meer locaties bij onder meer hotels in de stad, waar het bedrijf zelf ook over ruimte beschikt.

Contact?

Wie gebruik wil maken van deze faciliteit, kan zich eenvoudig aanmelden via de website Park + Switch – Slim op weg. Daar vind je ook alle informatie die je nodig hebt.

Als de pilot slaagt, komen er meer hubs beschikbaar in de stad.