Regionaal en landelijk netwerken
De werklijn Regionaal en Landelijk Netwerken verbindt alle partners in onze regio die zich bezighouden met de mobiliteitstransitie, onderling én met het landelijk speelveld. Het platform vervult een spilfunctie in de regionale samenwerking en het agenderen van de regionale prioriteiten op de landelijke tafels, waaronder de Krachtenbundeling.
Binnen het thema Regionaal en Landelijk Netwerken staan de volgende doelen centraal.
- Verstevigen van de positie van Noordwest (provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht) in het landelijk netwerk om impact te vergroten, eigen prioriteiten te agenderen en innovaties te volgen om deze te benutten in onze regio.
- Versterken van de relaties in het regionale netwerk en verbinden aan de landelijke netwerken, onze vragen op de juiste tafels agenderen en de (inter)nationaal ontwikkelde kennis goed toegankelijk maken.
- Profileren van de MRA op het landelijke speelveld om een nog interessantere partner te worden voor andere overheden, marktpartijen en kennisinstellingen voor het initiëren en versnellen van mobiliteitsinnovaties.
De Landelijke Krachtenbundeling
Nederland zit middenin een mobiliteitstransitie. Van het traditionele gebruik van de auto naar een infrastructuur gericht op deelmobiliteit, duurzaamheid en veiligheid. Smart mobility biedt digitale innovaties voor die transitie. Transities zijn echter complex. Ze vragen om een andere manier van samenwerken tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen.
In de landelijke Krachtenbundeling werken Rijk, provincies, de vijf grote gemeenten en de metropool- en vervoerregio’s samen om smart mobility van de grond te krijgen. We zorgen er zo voor dat overheden niet te versnipperd, vrijblijvend en kleinschalig werken. Door onze krachten te bundelen, hebben smart mobility-oplossingen meer impact.
Voor wie?
Wij richten ons op het verbinden van alles wat er gebeurt in de regio aan het landelijk speelveld en omgekeerd. Dat geldt niet alleen voor de opgaven en ontwikkelingen, maar ook (en misschien wel juist) voor de mensen die hierin actief zijn.
Meer weten?

Rick Pakkert
Thematrekker Regionaal en landelijk netwerken en gebiedscoördinator Noordwest Landelijke Krachtenbundeling
Smart mobility kansen door landelijk verbinden en agenderen:
• Door bundeling van krachten impact vergroten.
• Regionale prioriteiten koppelen aan landelijke agenda’s.
• Impulsen aan benodigde kennis en competenties met Human Capital Agenda.
Onze publicaties en projecten
Bekijk hieronder een greep uit de projecten waar we aan meewerken en de producten die we ontwikkelen.

European Hyperloop Center: het testen in Groningen kan bijna beginnen
Een lagedrukbuis waarin vliegensvlug door Nederland, Europa of zelfs wereldwijd goederen én mensen kunnen worden vervoerd. Een duurzaam alternatief voor vliegen en een goede manier om bijvoorbeeld versproducten snel op een andere plek te krijgen. Het Nederlandse Hardt...
Publicaties
European Hyperloop Center: het testen in Groningen kan bijna beginnen
Een lagedrukbuis waarin vliegensvlug door Nederland, Europa of zelfs wereldwijd goederen én mensen kunnen worden vervoerd. Een duurzaam alternatief voor vliegen en een goede manier om bijvoorbeeld versproducten snel op een andere plek te krijgen. Het Nederlandse Hardt...
Ruim een half jaar ‘Connected transport’ rondom Aalsmeer en Schiphol
Vrachtverkeer prioriteit geven op een belangrijke logistieke route; het leidt niet alleen tot tijdwinst, maar is ook beter voor het milieu. Bovendien liggen er kansen voor de verkeersveiligheid. ‘Connected rijden’ wordt op meerdere plekken in Nederland getest, onder...
Netwerkaanpak Logistieke Hubs: op naar duurzame logistiek
Vanaf 2025 geldt in de gemeenten Amsterdam en Haarlem een zero-emissiezone. Andere gemeenten volgen. Goederenvervoer mag daar dan alleen nog uitstootvrij plaatsvinden. Dat brengt forse logistieke uitdagingen met zich mee. Om de uitdagingen aan te kunnen hebben...
Netwerkbijeenkomst CTC: ‘What’s next? Let’s get connected’ – meld je aan
Laat je inspireren en ‘get connected’ tijdens onze netwerkbijeenkomst die wij in het kader van de landelijke Connected Transport Week organiseren. De bijeenkomst staat helemaal in het teken van ‘What’s next!? Let’s get connected’. In 2022 is de Connected Transport...
Clusters binnen de Krachtenbundeling
Binnen de krachtenbundeling worden 4 clusters onderscheiden:
-
Digitaal op orde & reiziger digitaal beschermd;
-
MaaS, Deelmobiliteit, Hubs & Gebiedsontwikkeling
-
Slimme duurzame verstedelijking en logistiek
-
Verantwoorde Introductie Automatisch Vervoer (VIAV)
Ieder cluster bestaat uit een aantal bundels met diverse inhoudelijke onderwerpen. In totaal zijn er negentien bundels.
Resultaten Krachtenbundeling
Binnen de Krachtenbundeling hebben we met tientallen organisaties en talloze professionals uit het werkveld belangrijke stappen gezet. De actuele resultaten zijn in de jaarrapportage 2022 op een rijtje gezet.
Samenwerkingsprincipes
In deze gezamenlijke ambities werken we samen via 4 samenwerkingsprincipes:
-
We werken als één overheid – richting de markt en de reiziger;
-
We pakken het slim aan – op de juiste plek en schaal en niet dubbelop;
-
We leren samen – delen van kennis en beslisinformatie;
-
We kunnen het aan – organisatie en competentie.
Gebiedscoördinatoren
Gebiedscoördinatoren zijn de spin in het web tussen stakeholders in het eigen landsdeel, de andere landsdelen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De coördinatoren stemmen dan ook regelmatig af met de vertegenwoordigers van het ministerie en zorgen voor overzicht. De gebiedscoördinator koppelt initiatieven in de regio op basis van wat er op landelijk niveau in de Krachtenbundeling gebeurt en brengt activiteiten en resultaten uit de bundels ‘terug’ naar de regio. Zo weet de gebiedscoördinator waar de prioriteiten van verschillende spelers in de regio liggen en wat ze nodig hebben van de Krachtenbundeling. Zo kan de regio ook bepalen welke expertise uit welke specifieke bundels nodig is.
Martin Visser van het MRA-platform Smart Mobility vult de gebiedscoördinatie in voor de provincies Noord-Holland en Flevoland. Hij is ook de gebiedscoördinator van de provincie Utrecht. Deze drie provincies vormen samen het landsdeel Noordwest. Daarmee is een actieve verbinding gelegd met alle regio’s binnen dit landsdeel.
Breder verbinden en agenderen
Behalve via de Krachtenbundeling verzorgt het platform ook in bredere zin voor de verbinding naar het landelijke speelveld. Zo hebben we bijvoorbeeld in nauwe samenwerking met de regionale overheden een Strategische Agenda opgesteld.
Dit vormt de basis voor de dialoog met het ministerie en met andere landsdelen als het gaat om prioriteiten, samenwerken en financiering. Daarnaast houden we de Europese ontwikkelingen in de gaten. We richten ons in alles op de volle breedte van onderwerpen waar smart mobility een bijdrage aan kan leveren.
Wil je meer weten? Bel dan Martin Visser: 06-13602506.
Human Capital Agenda
Voor de digitalisering en transities hebben we naast de huidige ook andere competenties en kennis nodig. Daarom is ook de Gezamenlijke Human Capital Agenda in de Krachtenbundeling opgenomen. Op dit moment wordt hard gewekt aan een specifieke regionale aanpak op het gebied van Human Capital, waaronder een zij-instromers-programma en andere initiatieven. Binnenkort vind je hierover op deze plek meer informatie.
Uitgelicht
Interessante artikelen

European Hyperloop Center: het testen in Groningen kan bijna beginnen
Een lagedrukbuis waarin vliegensvlug door Nederland, Europa of zelfs wereldwijd goederen én mensen kunnen worden vervoerd. Een duurzaam alternatief voor vliegen en een goede manier om bijvoorbeeld versproducten snel op een andere plek te krijgen. Het Nederlandse Hardt...

Ruim een half jaar ‘Connected transport’ rondom Aalsmeer en Schiphol
Vrachtverkeer prioriteit geven op een belangrijke logistieke route; het leidt niet alleen tot tijdwinst, maar is ook beter voor het milieu. Bovendien liggen er kansen voor de verkeersveiligheid. ‘Connected rijden’ wordt op meerdere plekken in Nederland getest, onder...

Netwerkaanpak Logistieke Hubs: op naar duurzame logistiek
Vanaf 2025 geldt in de gemeenten Amsterdam en Haarlem een zero-emissiezone. Andere gemeenten volgen. Goederenvervoer mag daar dan alleen nog uitstootvrij plaatsvinden. Dat brengt forse logistieke uitdagingen met zich mee. Om de uitdagingen aan te kunnen hebben...