Vrachtverkeer prioriteit geven op een belangrijke logistieke route; het leidt niet alleen tot tijdwinst, maar is ook beter voor het milieu. Bovendien liggen er kansen voor de verkeersveiligheid. ‘Connected rijden’ wordt op meerdere plekken in Nederland getest, onder andere in de Connected Transport Corridor (CTC) Amsterdam Westkant, rondom Aalsmeer en Schiphol. We spraken Richard Bouwmeester (Dobbe Transport) en Boris Kock (provincie Noord-Holland) over deze proef.

De provincie Noord-Holland had in 2018 de eerste ‘slimme weg’: de N205 tussen Haarlem en Lisse. ‘We hebben daar toen alle verkeerslichten intelligent gemaakt. Daardoor kan de weggebruiker bijvoorbeeld vroegtijdig informatie krijgen over de status van een verkeerslicht, dus of die op rood of groen staat’, vertelt Boris Kock van de provincie Noord-Holland. ‘In deze pilot gebruiken wij deze techniek om vrachtwagens op de provinciale wegen N201, N231 en N232 prioriteit te geven bij 12 slimme verkeerslichten.’

Proef met vrachtwagens op belangrijke logistieke route

De Connected Transport Corridor Amsterdam Westkant is, met onder meer Schiphol Airport en de FloraHolland bloemenveiling een belangrijke logistieke route. ‘We vinden dat logistiek verkeer daar prioriteit heeft en dus ontzien moet worden tijdens een rit en richting snelwegen’, zegt Boris van de provincie. ‘Hierdoor houden we de regio bovendien bereikbaar en leefbaar. Voor de vrachtwagenchauffeur betekent dit kortere reistijd, want hij krijgt vaker groen. En voor ieders belang is natuurlijk de milieuwinst: doordat de vrachtwagens minder hoeven af te remmen en op te trekken, gebruiken ze minder brandstof en stoten ze minder CO2 uit.’

Dobbe Transport was een van de eerste gebruikers en test de dienst sinds januari met tientallen vrachtauto’s. Het bedrijf gebruikt de boordcomputer van Logi-app en activeerde daarin de CTC-optie, waardoor de verkeerslichten prioriteit kunnen geven. In deze pilot test de provincie Noord-Holland met de gebruikers van meerdere transportbedrijven de slimme verkeerslichten, omdat die nog volop in ontwikkeling zijn. Leidt het daadwerkelijk tot minder stops? En hoe ervaren de chauffeurs de dienst? De provincie evalueert later dit jaar de proef. Naast verkeerscijfers en de techniek onderzoekt de provincie ook de ervaringen en het gedrag van chauffeurs.

Boris: ‘We zien nu dat de functionaliteit in boordcomputers geïntegreerd wordt. Dat vergroot het gebruikersgemak en de veiligheid voor de chauffeur. Tot eind 2023 is voor de transporteurs in de regio een vergoeding beschikbaar voor een deel van hun vloot.’ 

‘Snelheidsadvies zou ideaal zijn’

Richard Bouwmeester van Dobbe Transport, ziet dat zijn chauffeurs tevreden zijn met de dienst. ‘Dat je als vrachtwagen op deze route prioriteit krijgt, is prachtig. En dat werkt tot nog toe perfect. Naast brandstof-, tijd- en milieuwinst, zien wij ook potentie voor de verkeersveiligheid. Een vrachtwagenchauffeur die een verkeerslicht nadert, moet op tijd de keuze maken om wel of niet te gaan remmen. Dat moment is eerder dan bij een personenauto. Het zou dus ideaal zijn als je de chauffeur niet alleen prioriteit geeft, maar ook een snelheidsadvies. Zodat die weet: als ik nu dertig kilometer per uur ga rijden, kan ik straks bij groen licht rustig doorrollen. Dat raakt naast tijd- en milieuwinst ook het thema veiligheid.’ Boris: ‘De techniek om een snelheidsadvies mee te geven hebben we eerder onderzocht, toen werkte het nog niet voldoende, maar het is wellicht een mooie volgende stap!

Uitdagingen

Natuurlijk zijn er nog genoeg uitdagingen. Boris: ‘We zitten nog altijd in de beginfase van de pilot en doen nu vooral inzichten op over de techniek en zodra er voldoende vrachtwagens rondrijden nemen we de gebruikers ook mee. Richard: ‘En er zijn natuurlijk nog genoeg technische uitdagingen voor de boordcomputerleveranciers’, zegt Richard. ‘Iets wat wij nog missen is een spraakfunctie, die ook weer bijdraagt aan veiligheid. Als je als chauffeur kunt horen dat je prioriteit krijgt, is dat beter dan dat je veel naar het schermpje moet kijken.’