Het MRA Smart Mobility Festival 2020 (#SMOBfestival2020) komt eraan. Elke week stellen we vijf vragen aan belangrijke spelers uit het veld en sprekers op het festival. Deze week spreken we met Lizann Tjonn, Programmamanager Smart Mobility bij het Innovatieteam van de gemeente Amsterdam.
Wat is je rol in het festivalprogramma?
Ik zal vooral achter de schermen en tussen het (virtuele) publiek te vinden zijn. Vanuit de gemeente Amsterdam zijn we partners van het MRA-platform en veel van mijn teamleden zullen sessies verzorgen. Die zal ik zeker bijwonen. Maar ik ben vooral benieuwd naar welke partijen ik daaromheen aan elkaar kan verbinden en een podium kan geven vanuit de gemeente. Daar ga ik dus zeker op letten.
Hoe belangrijk is dit festival voor de regio?
In dit veld is het heel belangrijk dwarsverbanden te maken en partijen aan elkaar te koppelen. Nu gebeurt dat ook wel, en best aardig nota bene, maar niemand heeft daar de lead in. Misschien kan dit festival die lead nemen en een kickstart geven aan nieuwe samenwerking. Wat dat betreft is het voor partijen buiten de MRA net zo interessant. Dat is dan wel weer een voordeel van deze tijd waarin veel online gebeurt. Partijen uit andere regio’s kunnen net zo makkelijk inbellen als partijen uit de MRA.
Welke sessie wil je zelf volgen?
Er is veel, dat sowieso. Er zijn natuurlijk wat sessies van mijn eigen teamleden die ik interessant vind. Zoals de sessie over BuurtHubs en of MaaS-platformen wel rekening houden met publieke waarden. Maar een andere sessie die eruit springt vind ik de sessie Datadelen in Smart Mobility: reflectie en oplossingen van de juridische expert. Omdat het A: een interessant onderwerp is: hoe deel je data veilig tussen allerlei partijen als er ook gevoelige informatie bij zit? En B: omdat de sessie gegeven wordt door twee juristen, niet de eerste partij waar je aan denkt bij een smart mobility-festival.
Wat is volgens jou een geslaagd initiatief op het gebied van smart mobility (in de regio)?
Er zijn er een hele hoop. Zoals de intelligente verkeerslichten, de Ovale tafel en Crowd Management. Maar wat Amsterdam volgens mij kenmerkt is een bottom-up aanpak zodat bewoners ook echt baat hebben bij de toepassingen. Dat zie je goed in de BuurtHubs, waar bewoners zelf kunnen kiezen welke vervoermiddelen er in de hub aanwezig moeten zijn. Dat soort participatie en democratie past goed bij de stad.
Als we smart mobility niet goed genoeg toepassen wat is dan het risico voor de Metropoolregio?
Het delen van data komt steeds prominenter op de agenda. Als je daar als gemeente niet de regie in pakt, dan ben je niet op de hoogte van de verschillende platformen. Het gevaar is dan dat de stad rommelig wordt. Iedereen is dol op een nieuwe app of nieuwe techniek maar het is aan ons om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk duurzame toepassingen ontstaan, dus dat ze ook lang blijven bestaan en overal bruikbaar zijn. Daarnaast is het ook echt een taak van de overheid om te kijken naar het ethische aspect. Is alles veilig en wordt data niet misbruikt? Om dat goed te regelen werken we nu aan de ‘Amsterdamse voorwaarden’. Een project dat dit soort dingen vastlegt. Zo werken we aan een slimme, schone stad.
Tijd voor een festival!
Op maandag 16 november begint het Smart Mobility MRA Festival. Over innovatieve oplossingen voor onze opgaven en thema’s in een gebied dat groeit en drukker wordt.