Begin oktober is het zo ver: ‘Amaze’ gaat live voor medewerkers en bewoners van Zuidas. Isabelle van den Bouwhuijsen, projectleider van de MaaS-Zuidas pilot van de gemeente Amsterdam legt uit wat dat betekent: ‘MaaS – Mobility as a Service – is een nieuwe service waarmee reizigers gemakkelijk flexibel kunnen reizen. In een app kun je je reis plannen, boeken en betalen. Het is het reizen van de toekomst en stimuleert een duurzame manier van reizen. Met de nieuwe Amaze-app kun je gemakkelijk vandaag de deelfiets nemen naar je afspraak, omdat de zon schijnt – en morgen de tram. En dat zonder een veelvoud aan apps, accounts of je OV-chipkaart te gebruiken. Binnen deze ene app kun je gebruik maken van het ov, deelvervoer en taxi. En als dat handig is, doe je dat in combinatie met je eigen vervoer. Dat maakt de keus voor flexibel reizen een stuk gemakkelijker.’
Dit artikel verscheen eerder op Wijnemenjemee.nl en is geschreven door Hilde Postma.
In de Amaze-app zien gebruikers verschillende mogelijkheden om van plek A naar plek B te reizen. Isabelle: ‘Als je een bestemming intoetst in de app, zie je precies wat de kosten zijn van een traject en hoe vaak je moet overstappen. Je kunt vergelijken of je het beste een deelauto, -fiets of -scooter of het ov kunt pakken en hoe je dat kunt combineren. Je ziet de beste, snelste en goedkoopste opties. En dan stel je je reis samen en betaal je deze vanuit je mobiel.’
Een app voor het hele traject
‘Als je bijvoorbeeld eerst een deelfiets pakt, daarna een stukje met de trein reist en uiteindelijk met een deelscooter naar je eindbestemming reist, dan moet je normaal een reis boeken en betalen bij drie verschillende mobiliteitsaanbieders. Maar nu plan en betaal je in één app voor het hele traject. Dus dat is vrij eenvoudig.’ Ook krijg je de mogelijkheid om voor een gedeelte van de reis je eigen fiets of auto te gebruiken – of een stukje te lopen. ‘Op die manier kunnen gebruikers hun duurzame reis eenvoudig plannen, boeken en betalen. In een app.’
‘De lancering van de Amaze-app is een belangrijke stap in de MaaS Zuidas-pilot. Zo maken we in de MRA-regio stappen in de ontwikkeling van MaaS.’ – Chrétienne Hoek, thematrekker MaaS en deelmobiliteit MRA-platform Smart Mobility
Zeven pilots
De MaaS Zuidas pilot is een van de zeven pilots die ‘live’ gaan in Nederland, zegt Isabelle. ‘Er zijn ook op zes andere plekken in het land pilots. Alle pilots zijn verschillend. Het doel voor Zuidas is met name het gebied bereikbaar houden voor bewoners, gebruikers en werknemers. In het oosten van het land is er bijvoorbeeld een pilot die zich meer richt op ouderen- en doelgroepenvervoer.’
Compleet aanbod
De pilot is gestart in 2019 met de ontwikkeling van de app en het aanbod. Hij duurt nog tot 2023. ‘In Zuidas hebben de eerste deelvervoeraanbieders zich al aangesloten bij Amaze. Er is een compleet aanbod van deelauto’s en deelfietsen. Deelscooters volgen snel. En al het openbaar vervoer inclusief taxi is aangesloten. Het is een groeimodel in deze fase en het aantal deelaanbieders groeit snel de komende maanden. Hoe meer gebruikers er zijn, hoe meer deelaanbieders zich aansluiten bij MaaS – wat weer een positief effect heeft op het aantal gebruikers.’
Mobility Experience
Om gebruikers te interesseren, is er nu de ‘Zuidas Mobility Experience’. ‘Met de Mobility Experience willen we mensen verleiden om een dagje extra thuis te werken en de spits te mijden. Verder krijgen mensen een mooi aanbod om het reizen met de Amaze app uit te proberen. We willen daarmee mensen anders laten reizen om Zuidas bereikbaar te houden. De eerste duizend mensen die zich aanmelden geven we een vouchercode voor een reistegoed van 25 euro. Daarnaast kunnen ze ook nog tot 75 euro sparen tijdens het gebruik van Amaze. We vragen die eerste duizend deelnemers twee enquêtes in te vullen: één aan het begin en één aan het eind van de experience. Daarmee krijgen we inzicht in reisgedrag. Ook analyseren wij reisinformatie uit de app; dat helpt ons als gemeente meer inzicht te krijgen in hoe we anders en duurzaam reizen kunnen stimuleren. Dat gebeurt allemaal op anonieme basis uiteraard.’
Veel interesse
Isabelle zegt dat grote bedrijven in Zuidas veel interesse hebben in de pilot. ‘Een aantal van hen zat ook in de commissie om de aanbieder voor de Zuidas te kiezen. Uiteindelijk is dat Amaze geworden. Voor bedrijven is het belangrijk om duurzaam reizen te stimuleren. Er zijn niet altijd leaseauto’s beschikbaar, er is ook niet altijd parkeerplek voor handen. Daarnaast wil je medewerkers een duurzaam alternatief bieden ten opzichte van de eigen auto. Dus bedrijven hebben er ook een belang bij om hun werknemers via MaaS te laten reizen.’
Mobiliteitsbudget
‘Voor organisaties kan het ook interessant zijn om op termijn na te denken over hoe ze hun reiskostenvergoeding willen inzetten. Misschien zijn er bedrijven die op den duur zeggen: we geven geen leaseauto meer maar bieden wel een mobiliteitsbudget aan om het gebruik van openbaar vervoer en deelfietsen en -auto’s te stimuleren.’ Amaze biedt voor deze bedrijven ook mogelijkheden zoals het eenvoudig declareren van de gemaakte reizen. Isabelle maakt nog één kanttekening. ‘We zitten nog in de pilotfase. Dat betekent bijvoorbeeld dat voor het openbaar vervoer (nog) niet alle kaarttypes beschikbaar zijn waardoor het reizen met MaaS niet altijd de goedkoopste optie is. We verwachten dat dat in de toekomst wel mogelijk wordt.’
Innovaties
De gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en het ministerie van I&W zetten zich in om MaaS te stimuleren, waarbij gebruik wordt gemaakt van innovaties vanuit het bedrijfsleven. ´De overheid werkt mee en helpt met de randvoorwaarden voor de app en het ecosysteem’, legt Isabelle uit. ‘We bekijken bijvoorbeeld wat er nodig is aan vergunningen voor deelaanbieders (van auto’s, fietsen en scooters) en we maken beleid daarvoor. Ook kijken we naar de openbare ruimte: waar kunnen deelaanbieders hun voertuigen plaatsen?’
Doorstroming bevorderen
Voor de overheid is MaaS interessant, omdat het duurzaam reizen stimuleert én het de doorstroming kan bevorderen. Isabelle: ´Er is nu heel veel versnipperd deelaanbod: je kunt tien verschillende apps downloaden. Maar er is er niet één die zegt: ‘Beste gebruiker, er staat een file op de A2 op dit moment, je kunt het beste je auto stallen in een P+R, vanaf daar een stukje met de trein gaan en dan een fiets pakken. Dit is wel wat een MaaS dienst ons uiteindelijk gaat bieden.’
Meedoen?
Ben je medewerker van een Zuidas-bedrijf of -organisatie, schrijf je dan hier in. Wil je met je hele bedrijf of organisatie meedoen? Neem dan contact op met contact@zuidas.nl.